Tekniker – blyerts. Illustrationer och WIPs.

Jag har tittat närmare på lite olika tekniker som kan appliceras vid användandet av blyertspennan som verktyg. Detta gäller då främst tekniker kring skuggning, samt olika tekniker vid avbildandet av huvuden och ansikten, eftersom jag bestämde mig för att skapa någon sorts porträtt (efter något spontant skissande). Det slutade dock tillslut med att jag gick över till att rita digitalt, men de tekniker som beskrivs här nedan har jag applicerat i det digitala ritandet.

Artists of Walter Foster (2012) skriver om olika tekniker kopplat till användandet av blyertspennor som verktyg. Några saker som då är viktiga att ha i åtanke är exempelvis vad för typ av blyertspenna som används, vilken spets den har, i vilken vinkel pennan hålls och hur hårt man trycker då man ritar (a.a). Materialet som man ritar på påverkar även kvalitén på det som ritats, samt det visuella uttrycket (Artists of Walter Foster, 2012). Papper kan exempelvis variera i storlek, tjocklek, färg och textur (a.a). Ritar man med blyerts på ett papper som har mer textur kan linjerna bli mindre definierade och se “brutna” ut, menar Artists of Walter Foster. Detta behöver dock inte vara något dåligt. Det är kanske just ett sådant visuellt uttryck som kan fungera i ett visst projekt.

Skuggning

Artists of Walter Foster (2012) beskriver ett antal olika tekniker för skuggning. Dessa beskrivs nedan i en lista anpassad från Artists of Walter Foster’s (2012) beskrivningar.

  • Hatching innebär att man fyller ett område med en rad (något)parallella streck. Ju tätare strecken ligger desto mörkare skuggning.
  • Crosshatching innebär att man lägger ett lager parallella linjer ovanpå ett annat, fast i en annan vinkel.
  • Gradating innebär att man lägger hårt tryck på pennan då man håller den mer vågrätt vinklad, och gradvis lättar på trycket så att styrkan på skuggan avtar.

Dessa olika tekniker har jag testat både på ett bestruket (slätt) papper och ett obestruket (texturerat) papper. Här nedan kan skisserna på obestruket papper ses.

Skuggning

Huvudets proportioner

Att använda sig av ett antal specifika mått som standard kan vara till stor hjälp då man avbildar personers huvuden och ansikten, menar Artists of Walter Foster (2012). Dessa mått fungerar som generella riktlinjer, men något som är viktigt att tänka på är att alla människors ansiktsstruktur ser olika ut och att proportionerna varierar (a.a). Ett huvud som avbildas framifrån kan börja byggas upp med en enkel rektangel, som sedan fylls med en oval, ägg-liknande form. I profil kan en fyrkant göras och fyllas med två ovala former. Mitten av ansiktet markeras i kanterna. Denna mittpunkt blir sedan den ungefärliga nivån för ögonens iris.

I skisserna nedan illustreras de generella måtten som Artists of Walter Foster (2012) beskriver.

FaceGrids1

Sett framifrån så sitter som sagt ögonen ungefär mitt i ansiktet, och är ca 1/5 av ansiktets bredd i längden. Näsan slutar ungefär på en fjärdedel av ansiktets höjd, och mungipan ligger lite över halva avståndet mellan näsan och hakan. Öronen sträcker sig ungefär från näsborrarna till lite över ögonens höjd. Sett i profil så är ögonens storlek ungefär 1/7 av avståndet mellan näsbenet och örats mitt. Örat ligger då som ni ser ungefär i mitten av fyrkanten som ritats upp.

TiltedFace

Vad händer då om vi ska avbilda ett huvud eller ansikte från en annan vinkel än rakt framifrån eller i profil? Jo, då måste förkortning appliceras (som beskrevs i inlägget “Teorier kring illustrering“). Här fungerar det att börja med en kub, menar Artists of Walter Foster (2012). Här bredvid illustreras detta.

Dessa tekniker är i grunden avsedda för då man avbildar huvuden och ansikten utan att använda referensbild. Det utesluter dock inte att man använder sig av referensbilder som komplement, men inte avbildar personen på bilden exakt. Jag har gjort ett flertal digitala illustrationer som visas här nedan, vissa utan att använda referensbild och vissa med hjälp av referensbild.

 

 

 

Illustrationer

Randomsketch1

Denna illustration är gjort utan referensbild. Jag har använt mig av programvarorna  Alchemy, Adobe Illustrator och Photoshop. Alchemy är ett ganska nytt verktyg för mig och det har varit väldigt kul att experimentera med det. I Alchemy finns det en rad olika verktyg för att skapa former, samt effekter som går att kombinera med dessa verktyg. Eftersom det går att välja mellan vector och pixel-grafik i Alchemy så kan man antingen importera direkt till Photoshop eller Illustrator. Något som gör Alchemy speciellt är att det inte går att ångra något som man ritat. Därför påbörjade jag illustrationen (i vector-grafik) i Alchemy och gick sedan vidare till Illustrator för att fixa till proportioner och förfina/förflytta linjer som blivit något felplacerade. Slutligen importerade jag porträttet till Photoshop för att lägga till ytterligare effekter, förfina kompositionen och förstärka färgerna. Jag sökte efter ett slags sketch-liknande uttryck i mitt skapande, med lite retro-futuristiska vibbar i och med färgvalet. Jag gillade verkligen detta resultatet, så jag skapade ytterligare några porträtt.

Randomsketch2

Illustrationen ovan är även gjord utan referensbild.

ValsketchA4

Denna illustration är gjord med en fiktiv karaktär i åtanke. Karaktären är ursprungligen skapad av Gatling Goat Studios (GGS), ett indie-spel företag som har sitt hem i Karlshamn. Jag har tagit inspiration ifrån de illustrationer som Ellinor Richey – karaktärsdesigner på GGS har gjort. De kan ses här: http://richeyellinor.wordpress.com/2013/10/02/slutanalys-av-kontexter/

Illustrationen skapades till en början utan referensbild. Jag påbörjade den i Alchemy, och gick sedan över till Illustrator där jag lade en porträttbild i ett lager bakom, för att justera proportioner och positioner av vissa linjer efter den. Jag kände att det fattades något, så jag gick tillbaka till Alchemy och lade till halsduken genom att först lägga till ansiktet i ett lager bakom, för att sedan rita ovanpå. Jag följde ansiktets linjer för att uppskatta vart veck skulle kunna uppstå i tyget, och skuggade därav. Efter det lade jag in de båda (då separata) filerna i Illustrator, och plockade bort munnen samt hakpartiet. Sedan lade jag till något som skulle föreställa en havsbotten med en undervattens-stad i det övre högre hörnet. Det känns lite otydligt och långsökt nu i efterhand. Har man inte tagit del av spelets story så förstår man nog inte. Hur som helst – slutligen importerade jag i Photoshop där jag förstärkte färger och skapade en ganska effektfull, lite abstrakt skuggning  med hjälp av penslar. Jag försökte använda en lite mer asymmetrisk komposition än vad jag brukar göra. Det känns som att det blev lite mer dramatiskt på något sätt, något som Hall (2011) också påpekat. Här nedan är en liten bildsekvens av processen. Referensbild är från: http://dxlogic.deviantart.com/

ValProcess

Jag känner verkligen att jag har fallit något för denna sketch-liknande stil som jag utvecklat, och därav har jag fastnat lite i den. Det är dock en skön känsla, och stilen är lite annorlunda från det jag skapat tidigare. Jag har ofta läst (källa saknas), och fått höra att en illustratör behöver en säregen stil, och hålla sig till den för att kunna sticka ut ifrån mängden, men jag har alltid ifrågasatt det lite i mitt tänkande. Detta eftersom jag själv gillar att pröva på olika tekniker och verktyg, för att försöka skapa olika visuella uttryck, och jag kommer nog att fortsätta göra det. Jag tror dessutom att kan det hämma ens egen utveckling om man endast håller sig till en typ av stil. Jag känner också att det är bra att kunna anpassa sig, i och med att det möjligtvis gör att jag kan jobba med olika typer av projekt. Hur som helst, jag har fortsatt ungefär i samma spår, och påbörjat ytterligare några illustrationer. Här nedan följer några skisser och “work-in-progress-bilder” på hur illustrationerna ser ut just nu. Illustrationen längst ner i mitten är en fotomanipulation med fotografier från: http://geoectomy-stock.deviantart.com/.

WIPCollection

Work in progress. Klicka för större vy.

Referenslista: 

Artists of Walter Foster (2012). 100 Things Every Artist Should Know: Tips, tricks & essential concepts. Walter Foster.

Hall, A. (2011). Illustration. Laurence King

2 comments

  1. Snyggt arbete! Både inspirerande och skickligt utfört ^^

    1. Tackar tackar! Jag länkade till din blogg istället, som du säkert såg..Enklare så : )

Leave a Reply

