Fler Illustrationer, processbilder och WIPs.

Sen senast har jag fortsatt att illustrera och testat på ytterligare några tekniker. Jag har bl.a försökt mixa digitalt genererad grafik (som användes i de förra illustrationerna) med fotografi. Inledningsvis så var det ett försök till att skapa ett mer kollage-liknande uttryck, men jag tycker inte att det riktigt blev så till slut. Jag gillar dock uttrycket skarpt ändå. På långt håll ser fotografiet nästan digitalt målat ut, men vid inzoomning så syns det gryniga i fotot tydligt. Jag frilade medvetet fotot på ett väldigt kantigt sätt, för att försöka få till den där urklippta känslan. Det syns dock inte så tydligt nu då den digitala grafiken lagts ovanpå. Här nedan ser lite av processen, samt det slutgiltiga resultatet.

DäthProcess

DäthA4

Jag har även testat en teknik för att skapa en lite mer abstrakt ljussättning, genom att använda abstrakta former i de översta lagren, med en viss blending mode i Photoshop. Det gör att de lager som ligger under får en ljusare ton i den form som lagts ovanpå. Det ser till synes kanske inte helt logiskt ut, men det är det som är lite av charmen med denna teknik känner jag. Jag har även använt masker och gradienter för att ljusätta. Här nedan kan processen och illustrationen ses. Det är för övrigt en science fiction-inspirerad hjälm som till en början blev väldigt lik en viss “Transformer”, så jag fortsatte på det spåret. Jag har skissat på ett flertal science fiction-hjälmar, som jag har planer på att utveckla i samma stil, men detta blev den första.

OPProcess

HelmetOPA4

Som ni ser så ändrade jag på hjälmens proportioner tidigt, eftersom jag tyckte den såg alldeles för bred och onaturlig ut. Visserligen eftersträvade jag inte en realistisk känsla på själva illustrationen, men hjälmen kände jag behövde se trovärdig ut på något plan. Ett ansikte skulle teoretiskt sett kunna ha på sig denna hjälm, tänkte jag. Jag plockade också tidigt bort vissa element som jag kände inte passade, samt lade till några. De små utstickande delarna vid sidan av “kinderna” tog jag exempelvis bort, som ni säkert ser. Jag har fastnat lite i denna retro-futuristiska stilen känner jag, men jag gillar det så skarpt. Denna illustration ser mycket tydligt digital ut, till skillnad från de tidigare som anspelade på en sketch-liknande stil. Det är nog på grund av strecken som är mycket tjockare och formerna som i allmänhet är större, samt att de har tydliga gradienter. Jag tror dock visserligen inte att det är så svårt att lista ut att de tidigare illustrationerna är digitalt skapade också, men på denna syns det tydligare.

Här nedan kan de tidiga sketcherna ses, samt fler av de pågående sci-fi-hjälmarna.

HelmetSketches

WIPHelmets

End of post.

Leave a Reply

